Picasso Mysterie door Manon Berns


Ik zie ons nog zitten in de trein van Groningen naar Amsterdam. Een studievriendin en ik. Vol ideeën over het Kindermuseum dat wij samen zouden openen. Een museum waarin we spannende verhalen zouden vertellen over kunstenaars, kunstwerken en kunststromingen. Niet met echte kunstwerken natuurlijk. Maar met kopieën die je mocht aanraken. Beelden die konden bewegen. Schilderijen waar je van alles aan kon veranderen. Actie! Maar ik ging op reis door Zuidelijk Afrika en raakte geboeid door de mensen en de natuur. Bijna tien jaar lang reisde ik op en neer, ontmoette kunstenaars, zag hoe ze hun werken maakten en exposeerde die later in mijn galerie in Maastricht. Ik kreeg een baan in een museum en maakte basisscholieren enthousiast over de schilderijen die daar hingen. Later werd ik redacteur van de Maastrichtse Uitkrant en liet me in interviews inspireren door makers van kunst. Een Kindermuseum kwam er niet van. Kinderen wel. Inmiddels heb ik vier zonen. Weet die maar eens te boeien met kunst. Die houden van spannende dingen. Fikkie stoken in de tuin van onze boerderij in Frankrijk. Met een motorbootje over het water scheuren. Nachtelijke droppings. Slapen in een hangmat onder de sterrenhemel. En natuurlijk voetbal. Ik kijk op zondagavond met een half oog mee naar StudioSport en zie niet meer dan een veld met 24 spelers in twee verschillende kleuren shirts. Maar zíj zien voetballers met een naam en karakter, kennen hun posities, vertellen wie onlangs voor een godsvermogen verkocht is of waarom een wedstrijd toch echt gewonnen moet worden omdat anders degradatie dreigt. Ja kijk, zo wordt een voetbalwedstrijd een stuk interessanter om naar te kijken. Laat zich in de kunst nou precies hetzelfde fenomeen voordoen. Jaren geleden schreef ik er in mijn afstudeerscriptie over. Als je met een half oog naar een schilderij kijkt, zie je vaak niet meer dan een paar streken verf op een doek. Maar als je meer van een kunstwerk of kunstenaar weet, kijk je anders. In welke tijd is een kunstwerk gemaakt? Welke materialen zie je? Wat hield de kunstenaar allemaal bezig? Wat maakten andere kunstenaars in die tijd? Een kunstwerk komt zo meer tot leven en wordt een stuk spannender om naar te kijken.En op een dag, bij een kampvuur onder de Franse sterrenhemel, dacht ik: waarom schrijf ik niet een kinderboek met een kunstwerk in de hoofdrol? Wel een spannend boek natuurlijk. Zo’n boek waarvan je wilt weten hoe het afloopt. En als het uit is, heb je toevallig ook nog wat opgestoken over een kunstwerk, een kunstenaar en een kunststroming. Tijdens het schrijven kreeg ik de smaak te pakken en het boek werd een serie: Blockbusters. Het eerste deel Het Picasso Mysterie verschijnt deze zomer bij uitgeverij Kluitman.