Dick Matena

Geboren in Den Haag 24 / 4 / 1943, begon zijn loopbaan op 17-jarige leeftijd bij de Toonder Studio’s in Amsterdam, waar hij tot 1968 werkte aan Toonderproducties als Tom Poes en Panda.

Vanaf 1968 werkte hij als freelancer voor talloze stripbladen in binnen – en buitenland: Pep, Eppo, Donald Duck, Heavy Metal (Amerika), Comics International (Spanje) en Humanoϊdes Associés (Frankrijk) e.a.

Vanaf 1976 richtte hij zich op beeldverhalen voor de oudere jeugd en volwassenen en ontwikkelde daarin een volkomen eigen stijl, die ook terug te vinden is in zijn bewerkingen van literaire romans als “De Avonden” van Gerard Reve, “Kort Amerikaans” van Jan Wolkers en “Kaas” en “Dwaallicht” van Willem Elsschot, waarmee hij bekend werd bij een groter publiek dan uitsluitend stripliefhebbers.

Bewerkingen die vooral opvielen doordat Matena als eerste en voor zover bekend ook als enige, de tekst van de boeken integraal verwerkte in zijn beeldromans.

Matena is behalve tekenaar ook schrijver, zoals hij liet zien in zijn recente boeken “Parijs 25/44” en “ De Teloorgang van Oude Knudde”.

Hij won in zijn carrière verschillende belangrijke prijzen, waarvan de Nederlandse Stripschapsprijs in 1986 en de Vlaamse Staatsprijs voor het Beeldverhaal in 2003 de belangrijkste waren.

Van tentoonstellingen van zijn werk waren de meest in het oog springende die van de “Avonden” in de Vleeshal te Haarlem in 2004 en van “Kaas” in het Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen in 2008, waarmee hij de eerste auteur van beeldverhalen was die die eer waardig bevonden werd.

  • Nieuws
  • Gerelateerde boeken